Influencia en altres creacions
Praxíteles (grec antic:
Πραξιτέλης) de Atenes, fill de Cefisodotoe e lVell, ha sigut el més renombrat escultor clàssic del segle IV aC.
Amb l’obra de Praxiteles l’escultura grega evoluciona desde el classisme cap a una espècie de anticipat manierisme,
al accentuar el sensualisme.
Les seves
obres estan caracteritzades per el dit karis (gracia) àtica i la corba praxiteliana consistent en un elegant
contraposo.
Ha
sigut el primer en esculpir la forma femenina despullada en una estàtua a mida
natural. Encara que no queda cap escultura que sigui atribuïble sense dubtes a Praxiteles, nombroses copies de les seves obres han sobreviscut,
autors contemporanis incloent a Plinio el Vell escriuen sobre les seves obres
i han sobreviscut monedes gravades amb siluetes de varis dels seus models estatuaris.
Alguns escriptors
han sostingut que va haver dos escultors amb el nom de Praxíteles. Un seria contemporani
de Fidias
i l’altra el seu més conegut net. Encara
que la repetició del mateix nom
en generacions successives és habitual en Grècia, no hi ha evidencia certa per
a cap de les posicions.
L’escultura
de Praxiteles va tenir un gran impacte en les convencions de l’escultura grega
antiga, va produir idees creatives que
van ser imitades per segles. Una gran part d’aquesta influencia es pot veure
en la renovació de l’escultura clàssica en el renaixement.
En l'Antiguitat, la seva obra més famosa era
l'Afrodita de Cnido, coneguda per diverses còpies. Aquesta obra, que va ser
molt imitada, és el primer nu femení de mida natural i exempt de l'art grec;
Plini la va descriure com «l'estàtua més bella no només de Praxíteles, sinó del
món sencer». La influència de Praxíteles va ser profunda. La tendresa i
intimitat de la seva obra va marcar un avanç des de la idealització distant del
període clàssic, a un art més preocupat per l'emoció humana, i les seves
gracioses i corbades postures, que mostren sovint les figures recolzades en un
suport, es van convertir en corrent entre els escultors hel·lenístics.
La seva preferència pel treball en marbre popularitzar de nou aquest material,
després d'haver estat eclipsat durant molt temps pel bronze.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada